יום שלישי, 7 בינואר 2014

שני סוגים של אורגניזם דרך מופע האצבעות של lejo

הפעם אני רוצה להציג שני סוגים חדשים של אורגניזם דרך סרטונים של הבובנאי לאג'ו (lejo). לאג'ו הוא בובנאי יחודי  שמפעיל תיאטרון מינימליסטי ומדוייק. כל שנדרש הוא אצבעות וזוג עיניים.

האורגניזם המוכר לנו הוא סוג של שלם שמתקיים דרך הפעלת כל חלקיו. הוא זוהה לראשונה על ידי אריסטו. בתיאורים שלו הוא משתומם על המהות הכוללת של החלקים השונים. על הדינאמיקה המתואמת והתזמון המדויק. על השם שאפשר לתת לכל חלק – יד, עין, רגל  - בזיהוי תפקידו, ועל השם הכללי לתופעה האורגנית – צפרדע, כלב אדם. מהבחינה הזו גם על העולם כולו נכון לדון בתור אורגניזם: העולם השלם שניתן לחלקו לחטיבות – חי, צומח, דומם וכו'. ולתתי חטיבות – כלכלה, אומנות, חברה וכו'. מכל מתגלגלים לרעיון האצילי שהעולם הוא אדם גדול.

בעלי חיים רבים מסוגלים לבנות מחדש חלקי גוף שנקטעו, תהליך הקרוי רֶגֶנֶרַציה (מילולית – יצירה מחדש). השממית, למשל, מסוגלת להצמיח מחדש את זנבה, בעודה מניחה לזנב הקודם לפרפר בידך. סלמנדרה שאיבדה את גפיה תצמיח במהרה גפיים חדשות. אך ישנן חיות בעלות יכולת רגנרציה מרשימה ומעוררת פליאה אף יותר, היכולות לבנות מחדש חלקים נכבדים מגופן. אחת מחיות אלו היא הפְּלָנַריה, תולעת שטוחה החיה במים מתוקים (אם כי יש מינים ימיים). אורכה נמדד במילימטרים והיא משמשת חיית מעבדה כבר למעלה ממאה שנים. כאשר, כדברי מלכת הלבבות בספר 'עליסה בארץ הפלאות': 'ערפו את ראשה'של הפלנריה, הוא יצמח מחדש בתוך פחות משבוע, ואם מבתרים את גופה לכמה חלקים כל חלק יתחדש ויתפתח לפלנריה שלמה.

חלקים נפרדים מחליטים לברוא שלם גדול מהם. כשכל אחד מנגן את הצליל שלו, בתאום מתאים, נוצרת הרמוניה במקום הקקפוניה. יש בה לא רק תפקוד של כלים שונים בתזמון אלא מזיגה שמבטאת שלמות שהיא מעבר לחלקים השונים. כזו הניבטת מהם ונרמזת על ידם.

גם באורגניות של התורה אפשר למצוא את שתי התכונות האלה.

מן הצד הראשון – בכל נקודה כלולה כל התורה כולה. בכל מצווה נרמזות כל המצוות הכלולות בה. לכל אחד יש את האות שלו בתורה שדרכו הוא לומד את כל התורה וכותב אותה מחדש.

ומצד שני: דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחד ועד שאתה לא לומד הכל אתה לא באמת מבין אפילו פרור אחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה