
יום שלישי, 10 במרץ 2015
נסיעה בקו 18 כשרחוב אלנבי מתכונן לשינה

יום שני, 9 במרץ 2015
תפילת הדרך
ביום חמסין כזה הרקיע מאדים
הכביש מעלה אדים
ניחוח להשם
ניחוח לאין שם
לאי שם
השמש קופחת עליו
והוא, כמו נפשי,
זרוע רסיסי זכוכית
בוהקים ומסנוורים,
כמו כוכבים על רקיעים שחורים
לוחשים בחום לתמרורים
ניגון תפילה חרישית
השמש קופחת עליו
והוא, כמו נפשי,
זרוע רסיסי זכוכית
בוהקים ומסנוורים,
כמו כוכבים על רקיעים שחורים
לוחשים בחום לתמרורים
ניגון תפילה חרישית
יום שלישי, 17 בפברואר 2015
סליחה שדרכתי
"אולי תסתכל לאיפה שאתה הולך ולא תדרוך עלי?! חוצפה..." היא נזפה בקול צורם ואני מרים את רגלי, המרושלת, חסרת הרגישות, ומרגיש כמו מצטמק במבוכה: "באמת סליחה לא שמתי לב. אני פשוט נורא שקוע במשהו ו..." "זה בטח בגלל שאני שחורה. הכי קל לדרוך על השחורים." אני מסמיק ומרגיש את כל העיניים שסביבי. איך אני לא רואה אותן אבל מרגיש אותן ננעצות בי כמו סכינים. אני מהרהר בהתחכמות, המפלט האחרון שלי: למה טיעונים של קיפוח מתרוננים מקולה? זו נחמה שלה או האשמה שלי? דווקא בגלל הצבע הבולט הייתי אמור לשים לב... קולה הדקיק והנרגן קוטע שוב את חלומותי: "...וקטנה, אני קטנה וחלשה, אתה פשוט לא רואה אותי, אני שקופה." צודקת. היא באמת נראית מסוגן של האלה שלא תשים לב שהם שם עד שהם נפגעים מזה שלא שמים לב שהם שם. אני מפסיק להצטער ומברר אם זה כאב לה. היא מנצלת את ההזדמנות ופוצחת בקינה: "אני רגילה מהעבודה להכבדות האלה. מעמיסים עלינו יותר ממה שאפשר בשביל לעמוד במכסה בכל מחיר. רוב הזמן אני ממיינת מחסנים מתחת לפני האדמה מבלי לראות אור יום. תאמין חי בחור אתה עוד צעיר אני כבר לא רואה בכלל. אבל מה חוש הריח משתפר. אני קולטת בני אדם ממרחק של קילומטרים תוך כמה שניות." ניסית להחליף עבודה? אני שואל -
"ניסיתי לגשש פה ושם עם חברות, כולן אומרות שזה אותו דבר בכל מקום. אבל אני לא מתלוננת, זה מה שיש וצריך להודות שיש עבודה בכלל." כשהיא חוזרת למסקנות הלעוסות קולה נעשה מפוייס ונעים יותר וכל העניין הזה שהתפרץ ביננו, הפגיעה וההתקרבות האינטימית, הכל חוזר למימדיו הטבעיים, הבינוניים.
"טוב מה אני מדברת איתך? יש לי הרבה עבודה להספיק. תהיה בריא." היא אומרת, מרחרחת אותי שוב במחושיה השחורים, מעמיסה את הגרגיר על הגב ומצטרפת לשיירת הנמלים השחורות.
"ניסיתי לגשש פה ושם עם חברות, כולן אומרות שזה אותו דבר בכל מקום. אבל אני לא מתלוננת, זה מה שיש וצריך להודות שיש עבודה בכלל." כשהיא חוזרת למסקנות הלעוסות קולה נעשה מפוייס ונעים יותר וכל העניין הזה שהתפרץ ביננו, הפגיעה וההתקרבות האינטימית, הכל חוזר למימדיו הטבעיים, הבינוניים.
"טוב מה אני מדברת איתך? יש לי הרבה עבודה להספיק. תהיה בריא." היא אומרת, מרחרחת אותי שוב במחושיה השחורים, מעמיסה את הגרגיר על הגב ומצטרפת לשיירת הנמלים השחורות.
יום שני, 16 בפברואר 2015
ילדים
יקרים שלי, בני אהובי, אנא הקשיבו:
לא הייתי
רוצה להיות מונוגמיה כזו, בורגנית וממורמרת. גברת מגונדרת מתקופה שכבר נגמרה
שרואים לפעמים באוטובוס, בשעות הבוקר המאוחרות. מונוגמיה מבוהלת מבפנים ועקשנית
מבחוץ, שנשואה באדיקות רק לאדם אחד כל ימיה. עומדת על מקומה עד שמעלה חלודה. כי
האדם הזה, כמו גם הרעיון הזה יכול למות. הוא עלול פתאום להישטף כמו מי גשמים
טהורים שמשתרכים אל חרכי הביוב ונבלעים תחת הכביש.
--- --- ---

--- --- ---

יום שבת, 14 בפברואר 2015
האינסוף של זנון בכל צעד קצר

למרות שהמרחק קצר ובטח הילדון הקטן יכול ללכת אותו לבד אחיו הגדול, המתבגר והמשועמם מלווה אותו מידי יום.
אני הולך ותוהה: למה לי אין איזה אח גדול, או אבא יודע כל, או אלוהים שמתגלה יותר ולא רק בשתיקות, שילווה אותי בכל המרחקים הקצרים האלה, שהם כל כך קרובים למי שמכיר ובקיא בהם וכל כך קשים לחצות כל יום. כמו המרחק של לקנות דירה או לנסוע לחו"ל. להוציא לאור ספר או לצאת לאור בעצמך. הקטע הקצר הזה שצריך לעבור כדי להקים עסק או ללמוד שפה זרה, לכתוב דוקטרט או למצוא עבודה טובה, המרחק הפצפון הזה שבו אבין את ילדי והם יבינו אותי, כמו המרחק מהורי. מעבר החצייה הזה שצריך כדי להתגבר על הכעס ולהגמל מלשון הרע, לשמור את העיניים ואת הלב. המרחק הקצר הזה מהצד השני והוא ארוך לאין שעור מהצד שלי. המרחב הלא נתפס שנבלע באינסופיות של אי הידיעה הכללית האופפת בשתיקה אלוהית מלאת נוכחות ומתעתעת את כל חיי.
אולי תרצו לשתות משהו
אולי תרצה לשתות משהו? אפשר להציע לך לשטוף את הרגליים?

במחווה הטקסית הזו מקופלות בדחיסות סוציולוגיה, היסטוריה ורסיסי פילוסופיה. בתרבות של נוודים מדבריים, חוצי מדבריות וגומעי ישימונים מבקשים ומציעים לשתות מעט מים. קצת מים לשתות וגם לשטוף את הרגליים ורק אותם כי אין מספיק לכל הגוף. ככה נעים ונדים ומחפשים השבטים העבריים מצפון מסופוטמיה לנילוס של מצרים. כך מציעים לאורח: לגום מהתכלית שאתה מחפש. הנה סיפור נדודי חייך הקטן, בקטן, בכוס מים וגיגית.
ולך מה תשתה? אפשר להכין קפה? אתה בן התרבות הנאורה והמוארת. מרוב פלורוסנטים או תאורת מסכים שכחת טעם שינה הגונה מה היא. מסתמא גם אתה כמוני מבקש להתעורר מתרדמה שזוחלת לעינייך, בכל פעם שאתה מתיישב על ספה. גם אתה חייב להספיק יותר, לקום מוקדם ולישון אחרי כולם ולגמור את הפרויקט ולנצח את הטבע הזה, העקשן. גם אתה חייב את הקפה שלך. אז הנה, לגום ידידי מן התכלית, טעימה מסיפורי חייך הקאנוניים.
כך הרהרתי בשבת בבוקר, כשחמימות נעימה, מרירה ומתוקה צורבת בכוס הקפה ואני לומד על אברהם אבינו, לוט ואליעזר.
יום ראשון, 7 בדצמבר 2014
לא היו תפילות בליבי
דו שיח מייסר בספר של יוסף אריכא 'לחם וחזון' (ת'ש'"ו, עמ' 45). גדעון אינו אתאיסט. סירובו להתפלל מבטא אכזבה מהאל. אבל אכזבה זו עצמה מלמדת עלעתמת האחיזה שלו באל, על הציפייה שלא התממשה.
"השם יתברך קורא את האדם.
ומה היא הקריאה?
הוא שהשם יתברך נותן קיווי וציפייה בליבו...
והנה כן הייתה בריאת העולם...
"והארץ הייתה תוהו ובוהו" - זאת הוא לעיני האדם.
ןהיאך בא תפיסה תפיסה להאדם, שיקשה לפניו זאת, שלא יחפץ בתוהו?!
- זאת הוא כבר בהארה מאת השם."
ומה היא הקריאה?
הוא שהשם יתברך נותן קיווי וציפייה בליבו...
והנה כן הייתה בריאת העולם...
"והארץ הייתה תוהו ובוהו" - זאת הוא לעיני האדם.
ןהיאך בא תפיסה תפיסה להאדם, שיקשה לפניו זאת, שלא יחפץ בתוהו?!
- זאת הוא כבר בהארה מאת השם."
בית יעקב, האדמו"ר רבי גרשון חמוך העניך מראדזין זלה"ה, ריש פרשת בראשית.
תוויות:
אלוהים,
אמונה,
אתאיזם,
הרבי מראדזין,
יוסף אריכא,
תפילה
הירשם ל-
רשומות (Atom)