יום שלישי, 5 בנובמבר 2013

כמו הקדמה

בשבועיים האחרונים אני מגלגל ספר שנקרא 'המדיה החברתית' של דרי ויינרצ'ק (תוכלו לקרוא פרק מתוך הספר כאן וכאן). מדובר במומחה ליינות ולמיתוג רשתי שהכפיל את מחזור הכספים של העסק המשפחתי מ4 מיליון ל30. בשנה. הברנש החביב הזה טוען שהמפכה האינטרנטית בכלל וזו של הרשתות החברתיות בפרט היא מהפכה היסטורית בקנה מידה שטרם הצלחנו לעכל אותו. 

אני קורא את דבריו על רקע התיאורים של ד"ר יובל נח הררי ב'קיצור תולדות האנושות' על המהפכה החקלאית והמהפכה התעשייתית. המהפכה החקלאית הפכה את בני האדם משבטי ציידים נודדים לקהילות מקורקעות ומתורבתות, על רקע גידול מאסיבי בילודה. המהפכה התעשייתית הפכה את האדם למשעבד הכללי של המציאות למכונותיו. המהפכה האינטרנטית טורפת את הקלפים מחדש. 
  
עוד קשה להגדיר את כל מה שהיא עושה ותעשה. (במיוחד כשאתה רק בעמוד 53). אבל ככל הנראה זה הרבה מעבר לשיתוף וגלובליזציה. המהפכה של הרשתות החברתיות ממוטטת את סדרי ההיררכיות המוכרים לנו. זה לא מסתכם בשידוד המערכות הפוליטיות במזרח התיכון ואפילו לא במחאה החברתית. כללי המשחק משתנים. מעתה הדברים יתקדמו ללא מחיצות וללא תארים. הרשת פתוחה בפני כולם בשווה. מה שיעמוד למבחן הוא הכשרון שלך ותו לא. אתה תקבע את כללי המשחק ואת השחקנים שישתתפו בו.  למסמך המשמים של 'קורות החיים' לא יהיה עוד ערך משום שקורות החיים המשותפים לעיני כל ברשת - יהיו רלוונטים הרבה יותר. 


עד כה נהגתי להביט בבוז על האובססיה של אנשים להצטלם ולהעלות את התמונות לרשת. הספירטואליזם של הוירטואליזם הוא לא יותר מנרקסיזם המוני. הצורך הדבילי להיות בהשגחה חיצונית, בהחצנה תמידית, של כל מה שקורה לי. המאורעות המבויימים באילוץ רק כדי להצטלם ולזכות בכמה לייקים נראתה לי אינפנטילית. כולם רוצים להיות במין 'האח הגדול'. פקעת של חשופיות שמסתבכות זו בזו לנצח, במריבות פעוטות ואומללות. מה לי ולזה? 


גרי ויינרצ'ק הלז מאיר את עיני - מתרחשת כאן מהפכה. המציאות מועתקת למישור אחר שיש לו חוקים אחרים ויתרונות בולטים. 
המדיום החדש מאפשר לחלוק ולהחליף רעיונות, למצוא פתרונות, לאגד כוחות ולהגיע להשפעה גדולה הרבה יותר. בלי המחיצות והמחסומים הרגילים של הנימוס הביורוקרטי. 
נכון לרגעים אני צועד צעדים מהוססים בניסיון ליצירת במה לשיח רוחני או נכון יותר - פינה לשיח רוחני בכל הקשור לדעת אלוהים ודרכי דרישתו. מין מקום שבו נפרסם ממצאים, חיפושים, שאלות ותשובות. שירים והשערות. כל אחד ואחד לפום שיעורא דיליה. משהו שיהיה מצד אחד אינטימי ומצד שני - לא אנונימי.

הנה אני מתחיל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה