יום רביעי, 8 בינואר 2014

על פי המסורת, בספר התורה יש שישים ריבוא אותיות, 600,000.
מספר זה מקביל למספר הנפשות שיצאו ממצרים.
ההלכה קובעת כי ספר תורה כשר רק אם יש בו את כל האותיות. חסרונה של יוד' משם השם שקול לחסרונה של עין' בשמו של עשיו. קדושת התורה משווה את הקטן והגדול באופן מוחלט. האות ממילה קדושה שקולה כאותה האות ממילה צדדית ושולית.
תורת הקבלה 'מקבילה' את המספר של האותיות עם מספר הנפשות שיצאו ממצרים. וטוענת - התורה ועם ישראל - הם תופעה אחת בעלת שני פנים. ויתרה מזו, הקבלה טוענת כי מניין הנפשות שיצאו ממצרים אינו מקרי אלא מהותי. הוא לא מתאר רק את מספר האנשים שיצאו באותו הדור ממצריים אלא את מספר שורשי הנשמות של עם ישראל.

[כמה מילים על שורש נשמה: אני מבין ששורש נשמה זה משהו נעלם לחלוטין, כמו שורש שטמון באדמה. אבל אפשר לזהות - מהצורה בה הענפים יוצאים ממנו - שהם באים מאותו השורש. ובאופן דומה - אנשים שונים שלא הכירו זה את זה, נפגשים לראשונה ומרגישים כאילו הם מכירים מאיפשהו. ובאופן פחות מיסטי: הדמיון המנטלי והסגנון המשותף בין אנשים חדשים - שאינו מובן מאליו ואינו מתקיים בכל מפגש - מעלה את המחשבה שאם אנחנו לא מכירים, מן הראוי היה שנכיר.]

וכך, בכל דור ודור, מופיעות להם מחדש הנשמות הללו ומביעות את התורה. התורה אינה 'רק' ים של חכמה שעלינו ללמוד וליישם. התורה היא יצירה של נשמות וכל אחד הוא חלק הכרחי ממנו. בלעדייך התורה חסרה את עצמה – ספר התורה יהיה פסול.  
אני מביא כאן כמה גרגירים שכתב צדיק חסידי מיוחד – רבי צדוק הכהן מלובלין (אפשר לקרוא עליו קצת כאן, וכאן). אני קורא לקטע: מתן תורה מתוך הפה שלך:


המצוות הם עצות לאדם איך להיות שלםוהם עצות איך להשיג כל חלקי נפש, רוח, נשמה,  חיה, יחידה וכמו שמבואר בזוהר (פרשת יתרו)
דחמישה קולות דהר סיני הם נגד חמשת הדרגות של הנפש.

"ושמעתי, דקולות דמתן תורה - היינו מפיות בני ישראל,
דאין קול בעולם זולת מחמישה מוצאות הפהונאמר - 'נפשי יצאה בדברו' (שיר השירים ה,ו), שכללו כל חלקי נפשותם להשם יתברך אז.ומצד כל כח נפש יצא קול צעקה מיוחדת לאותו כח שהוא מכיר אמיתות ה' יתברך, ומתייחד בו, שעל זה הוא כל מתן תורה.

צדקת הצדיק סימן רסט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה